W okresie od września do października 2018 r. odbyło się po 1 szkoleniu stacjonarnym w Warszawie w wymiarze 8 godzin dziennie. Szkolenia miały na celu poszerzenie kompetencji uczestników projektu z zakresu legislacji i procesu stanowienia prawa gospodarczego i prawa pracy. Podczas szkoleń podjęto następującą tematykę:
- Zmienność prawa i niepewność terminów wejścia w życie na przykładzie zmian legislacyjnych dotyczących e-zdrowia w Polsce (e-recepta, e-skierowanie, EDM, eZLA). Aktualnym stan legislacji, plan wdrażania e-zdrowia (data szkolenia 22.09.2018, 4 godz., prowadzący Marcin Węgrzyniak)
- Autoprezentacja, prezentacja pomysłów i projektów, komunikacja w grupie plus dawanie feedbacku - Kompetencje niezbędne do skutecznego prowadzenia monitoringu prawa (data szkolenia 22.09.2018, 4 godz., prowadzący Tomasz Pietrzak)
- Delegacja ustawowa do wydania rozporządzenia, zasady tworzenia rozporządzeń wykonawczych do ustaw. Jak stworzyć projekt rozporządzenia wykonawczego na podstawie delegacji ustawowej na przykładzie programów pilotażowych (data szkolenia 06.10.2018, 4 godz., prowadzący Andrzej Zapaśnik)
- Media społecznościowe i ich wykorzystanie jako narzędzi wspomagających zainteresowanie monitoringiem prawa i wywieranie wpływu na legislację poprzez kształtowanie opinii publicznej (data szkolenia 06.10.2018, 4 godz., prowadzący Przemysław Dobosz)
- Rola monitoringu prawa i konsultacji społecznych a błędy legislacyjne na przykładzie nowelizacji Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udziale świadczeń opieki zdrowotnej (data szkolenia 20.10.2018, 4 godz., prowadzący mec. Ryszard Bigosiński)
- Jak przy użyciu narzędzi internetowych wspomagać zainteresowanie monitoringiem prawa i wywierać wpływ na legislację poprzez kształtowanie opinii publicznej (data szkolenia 20.10.2018, 4 godz., prowadzący Filip Perzyński)
Podczas szkoleń uczestnikom projektu zapewniono materiały szkoleniowe tj. np. skrypt szkoleniowy i wydruk prezentacji multimedialnej, stanowiące wygodne podręczne źródło wiedzy, które wykorzystywane jest również po zakończonym szkoleniu do dalszego samokształcenia.
Odbyte szkolenia miały na celu:
- Poszerzenie wiedzy w zakresie zasad tworzenia rozporządzeń wykonawczych do ustaw.
- Poszerzenie wiedzy w zakresie wykorzystania mediów społecznościowych jako narzędzi wspomagających zainteresowanie monitoringiem prawa i wywieranie wpływu na legislację.
- Poszerzenie wiedzy w zakresie roli monitoringu prawa i konsultacji społecznych.
- Poszerzenie wiedzy w zakresie wykorzystania narzędzi internetowych do wsparcia monitoringu prawa
Efektami kształcenia, jakie uczestnicy projektu osiągnęli dzięki udziałowi w szkoleniu były m.in.:
- Nabycie wiedzy z zakresu: tworzenia prawa, opiniowania aktów prawnych i monitorowania prawa; rodzajów mediów społecznościowych, charakterystyki różnych platform mediów społecznościowych, klasyfikacji mediów społecznościowych według popularności w Polsce i w środowisku lekarskim (przykłady dobrych i złych praktyk); technik i podstaw prawnych w kontekście narzędzi internetowych umożliwiających śledzenia procesu legislacyjnego.
- Nabycie umiejętności z zakresu: opiniowania aktów prawnych, zastosowania różnych modeli opiniowania aktów prawnych, przygotowania propozycji zmian di opiniowanych aktów prawnych; budowania strategii obecności w mediach społecznościowych, tworzenia zespołów obsługujących media społecznościowe, budowania społeczności w ramach portali mediów społecznościowych; podstawowych narzędzi internetowych umożliwiających prawidłowe śledzenie procesu legislacyjnego.
- Nabycie kompetencji społecznych tj.: rozpoznawanie własnych ograniczeń, potrzeb edukacyjnych, planowanie aktywności edukacyjnej, praca w zespole profesjonalistów; samodzielne doskonalenie doboru narzędzi i przekazywanie wiedzy w zakresie bezpieczeństwa informacji i danych dostępnych w internecie.
Szkolenia miały charakter praktyczny i prowadzone były w interaktywnej formule otwartej i formie warsztatowo-dyskusyjnej, uwzględniającej propozycje uczestników, case study, wymianę doświadczeń oraz ćwiczeniowej z elementami wykładu.
Uczestnicy projektu byli zadowoleni z wysokiego merytorycznego poziomu szkoleń, które ocenili jako bardzo przydatne podczas opiniowania projektów aktów i udoskonalania dotąd stosowanej przez partnerstwo metodyki monitoringu.